اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۱۶:۰۵
مدرس دوره تخصصی آرمان ما مطرح کرد:

خبرنگاران چگونه یک روایت خوب بنویسند؟ 

در این گزارش انواع روایت، تعریف آن و چگونگی نوشتن یک روایت قوی مطرح شده است. 

خبرنگاران چگونه یک روایت خوب بنویسند؟ 

به گزارش سراج24؛ علیرضا پورجعفری کارشناس رسانه و روزنامه‌نگار در رویداد مجازی و دوره تخصصی «آرمان ما» در بخش روایت خبری به مباحث زیر پرداخته است: 

دو نگاه ساختارگرا و کارکردگرا به مفهوم روایت وجود دارد. در نگاه ساختارگراها روایت، بازنمایی رخدادها و وضعیت واقعی یا تخیلی با توالی زمانی است اما نگاه کارکردگرا به روایت این است که هر طور که می‌توان روایت بیان شود، مهم انتقال معنا و دریافت آن توسط مخاطب است.‌ بیان آنچیزی که راوی می‌بیند و می‌شنود نیز از نگاه فرعی به مفهوم روایات است. 

انواع روایت وجود دارد، یک دسته از روایت‌ها هنری هستند که به صورت عمده به دنبال تخیل هستند. روایت ادبی مثل شعر، رمان، ادبیات و ... وجود دارد و دسته سوم روایت خبری است که باید واقعیت را بازنمایی کند. یک دسته روایات در آغازخوب شروع می‌شوند اما پایان آنها بد تمام می‌شود و دسته دیگر بالعکس هستند، روایتی هم وجود دارد که اول و آخر آن بد باشد و حتی روایت می‌تواند اول و آخر خوبی هم داشته باشد. 

چالش در روایت، متن را موثرتر می‌کند.‌ زمان بندی در روایت حائز اهمیت است.  ایجاد ارتباط و صحبت در فضای فکری مخاطب و ایجاد فهم و درک مشترک با مخاطب از اجزای روایت موثر هستند. در رسانه‌های مکتوب نیاز به بیان جزئیات در روایت داریم و صرفا با متن مواجهه هستیم. در شبکه‌های اجتماعی تصویر محور می‌توان از عناصر زیبایی شناسی تصویر استفاده کرد و در روایات تصویری آشنایی با تدوین بسیار اهمیت دارد. 

 در روایت خبری باید ذهنیت مخاطب را شناخت، پیرنگ روایت را بر اساس اطلاعات مخاطب و سیاستگذاری خود مشخص کرد،  باید اولویت سنجی کرد تا بدانیم روی کدام جزء تاکید بیشتری داشته باشیم و در نهایت انتخاب یکی از الگوهای روایت نویسی و نوشتن جمله قلاب می‌تواند روایت را موثرتر کند.

منبع: سراج24
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••